„VIVAT ACADEMIA“ – VU Dramos teatro trupės spektaklis, kurtas pagal to paties pavadinimo Remigijaus Baltrušaičio poetinę dramą, kurią į sceną perkėlė režisierius Rimantas Venckus. Spektaklis skiriamas Vilniaus Universiteto 440-osioms metinėms.
Iki pat spektaklio pabaigos svarsčiau, ar šis sugebės atpirkti režisieriaus išsakytą mintį – „Akmuo – sudėtinga materija, absorbuojanti ir meilę, ir neapykantą, ir kuriančiąją, ir griaunančiąją jėgą. Ši metafora – spektaklio leitmotyvas“ – ir šioji neliks tiesiog pasiteisinimu, kodėl scenoje mažai rekvizitų, o iš tikrųjų atskleis tą galybę akmens suvokimo variacijų, iš kurių svarbiausias (dėl spektaklio pastatymo universiteto metinių proga) man pasirodė esąs tvirto, ilgaamžiško pamato įvaizdis. Pastarąjį ir atskleidė spektaklio pabaiga, kuomet kiekvienas veikėjas į scenos vidurį atnešė po akmenį ir jais apstatė knygą: universitetas – tai bendromis jėgomis pastatyta tvirtovė žinioms ir išminčiai.
Kitas, nors ir labai trumpas, bet man be galo įsiminęs momentas, kuriuo, rodos, atskleidžiami kiti akmens leitmotyvo suvokimo būdai, yra scena, kurioje Lenkijos karalius, Lietuvos didysis kunigaikštis Steponas Batoras akmenį glaudžia prie krūtinės. Ši vieta buvo paveiki, nes ja parodomas karaliaus dvilypumas: viena vertus akmuo atsiranda arti širdies ir yra tarsi priimamas, saugojamas paties karaliaus, kita vertus – akmens svoris slegia širdį, neleidžia jai ramiai plakti. Pasinaudojant tokiu paprastu daiktu – akmeniu – spektaklio metu dar ne kartą yra atskleidžiamos veikėjų savybės, jų lūkesčiai ir kankinantys faktoriai. Tai, manau, yra svarbiausias spektakliu pasiektas tikslas, nes, kaip minėjo režisierius, „Nesiekėme istorinių personažų ir jų aplinkos autentiškumo. Kur kas svarbiau – jų mintys ir jausmai. Įsivaizduokime, kad jie – tai mes prieš 440 metų...“ Per veikėjų intervenciją su akmens metafora galime susidaryti įspūdį, kokie yra personažų požiūriai į didžiąją „VIVAT ACADEMIA“ adaptacijos problemą – universiteto įsteigimą.
Noriu pasidžiaugti, jog šiais metais trupės gretas papildė tiek daug naujų pavardžių, kurios sudarė sąlygas tokiame sunkiame spektaklyje kiekvienam vaidinti atskirą rolę ir koncentruotis tik į ją. Deja, negaliu neigti, jog, turint tiek daug skirtingų personažų keli veikėjai kitų akivaizdoje išties nublanksta, jų siužetinės linijos ima maišytis tarpusavyje, nebekeldamos didelio jaudulio, net jei jos ir pakrypsta nauja linkme, o replikos ima kartotis itin kirsdamos per ausį. Tačiau labai norėčiau pagirti aktorių Paulių Ivanauska, kurį jau teko matyti spektaklyje „Margiris“ vaidinat kunigaikštį Margirį. Spektaklyje „VIVAT ACADEMIA“ Paulius Ivanauskas gavo Kęsgailos rolę ir, mano nuomone, šį vaidmenį išpildė gerokai sėkmingiau. Ar šis vaidmuo tiesiog labiau „prilipo“ prie aktoriaus, ar tai jo paties atsipirkęs darbas su dikcija, natūralesne vaidyba – nežinau. Bet kuriuo atveju įžvelgiau tik tobulėjimą. Paulius Ivanauskas kartu su aktore Monika Žižiūnaite, vaidinusia Kotryną, scenoje atgaivino šekspyrišką Romeo ir Džuljetos situaciją, įsimylėjėlių nekaltumą, kurį atskleidė natūraliai ir pernelyg nešaržavo.
Puikią scenos pajautą ir jos kontrolę demonstravo aktorė Neda Čekavičiūtė, kuri savo personažą – Mildą – į realų gyvenimą perkėlė ne tik kūno kalba, bet ir veido išraiškomis, ugningais žvilgsniais bei balso tonu. Rezgami sąmokslai veikėją nuvedė į maniją, o jų pasekmių nenumatymas – į beprotybę. Šį asmenybės kontrastą spektaklio eigoje Neda Čekavičiūtė puikiai atskleidė, neleisdama, jog šis kontrastas būtų sutryptas į vieną būseną.
Michasius (aktorius Kipras Šivickas) – komiškos ir gąsdinančios prigimties veikėjas. Matant jį, gandro žingsniu bevaikščiojantį po sceną, norisi šypsotis, tačiau aktoriaus veide visad išlieka personažą gaubiantis nestabilumas, priverčiantis žiūrovą bijoti, jog bet kuriuo momentu šis klounas pakreips istoriją visai kita ir, ko gero, žiauresne linkme. Šį nuolatinį veikėjo buvimą ant trūkimo ribos aktorius atskleidė savaip, vargu, ar kas kitas tą padarytų identiškai.
Dažnai norėjosi tikslingesnio aktorių judėjimo scenoje, kruopštesnės choreografijos. Pavyzdžiui, karaliui susitikus su reformatais ir katalikais, šie pradeda aršiai ginčytis, o šio ginčo metu iš akiračio visiškai pametame karalių, kuris, kad ir kaip ten bebūtų, yra centrinė šios scenos figūra. Jį uždengia kiti aktoriai, kurie, rodos, supranta, kad neturi atsidurti centre, bet to neapskaičiuoja ir vis vien paslepia karalių. Vieninteliai veikėjai, kurie, viliuosi, sąmoningai nesinchronizuotai atlieka judesius yra juokdariai, o tai prideda jų veikėjams tinkamos charizmos.
Didžioji dalis aktorių savo vaidmenis paliko tik sakomų monologų ir kalbamų dialogų rankose. Neišvydau pilno susiliejimo su savais personažais kūno kalba, eisena, mostais, mimikomis.
Gerą įspūdį paliko dalis Dalios Kiaupaitės sukurtų kostiumų. Jie – ir išankstinė pagalba identifikuoti charakterių skirtumus (pvz.: šviesiai rausvas, lengvas Kotrynos apdaras ir kone visiškai juodas Mildos), ir būdas nusikelti į vaizduojamą laikotarpį. Tiesa, kai kurie kostiumai sukėlė priešingus jausmus, kuomet buvo matomas neužbaigtumas ar kiek nepavykęs to sprendimo būdas (pvz.: vyskupo viršutinis apdaras atrodė nereikalingas ir pernelyg paprastas, primenantis miestiečio rūbą; Michasiaus gobtuvas, rodos, nepridėjo jokio gyvatiško paslaptingumo veikėjui, o verčiau atkreipė nereikalingą dėmesį). Skrupulingiausiai sukurti ir labiausiai išsiskiriantys, mano manymu, buvo būtent merginų (Kotrynos, Mildos, Agnieškos) kostiumai.
Neretai scenose nuskambanti muzika, atrodo, bandydavo įvesti publiką į tolimesnę istorijos eigą ir tai darė gan nesubtiliai, lyg piršdama jau numatytą nuomonę. Štai pavyzdžiui, Kotrynai susitikus su Kęsgaila iškart nuskamba lengva, romantiška muzika, kuri indikuoja būsimą šių dviejų veikėjų meilės istoriją. Manau, jog ne tokios stiprios „užuominos“ suteiktų spektakliui daugiau nenuspėjamumo.
Nepaisant trūkumų, kurių visad gali prikišti bet kokiam darbui, „VIVAT ACADEMIA“ – įrodymas, kad trupė tobulėja bei savo amatui negaili įdirbio ir kad tai dar vienas sėkmingas VU Dramos teatro darbas, kuris lai taip pat būna pamatinis akmuo tolimesniems kūrybiniams užmojams statyti.
Agnė Girsaitė