Pirmadienį, spalio 23 dieną, Vilniaus universiteto (VU) Šv. Jonų bažnyčioje chorai „Virgo”, „Gaudeamus” ir „Pro Musica” kartu su Naujų idėjų kameriniu orkestru NIKO bei solistais pirmą kartą Lietuvoje atliko Philipo Glasso šešių kūrinių ciklą „Songs From Liquid Days“.
Ši premjera – ypatingas įvykis Lietuvos muzikiniame pasaulyje, nes minimalistinė muzika, kurią būtent ir atstovauja amerikiečių kompozitorius Philipas Glassas, Lietuvos mėgėjų chorų yra atliekama ne taip jau dažnai. Reikia pažymėti, kad net ir Europoje „Songs From Liquid Days“ premjeras galima būtų suskaičiuoti ant rankų pirštų. Turbūt taip yra todėl, kad nepaisant kūrinio grožio, jo atlikimas yra itin sudėtingas, reikalaujantis didelių pastangų visiems atlikėjams, todėl ne kiekvienas muzikos kolektyvas išdrįsta imtis šio kūrinio.
Philipas Glassas dažnai įvardijamas kaip bene garsiausias visų laikų amerikiečių kompozitorius ir neprilygstamas novatorius, per visą savo karjerą yra sukūręs daugybę įvairiausio pobūdžio kūrinių, tarp kurių operos, kūriniai teatrui, filmams ir daug daugiau. Vienas pirmųjų pasaulyje tiltus tarp klasikinės ir populiariosios muzikos nutiesęs amerikiečių menininkas turi milžinišką gerbėjų būrį visame pasaulyje, gausybė jo muzikos mylėtojų yra ir Lietuvoje, ką patvirtino ir pilnutėlė Šv. Jonų bažnyčia šiame koncerte.
Verta paminėti, kad yra ir daugybė kitų šio kompozitoriaus ir šio kūrinio sąsajų su Lietuva: pats Glassas turi lietuviškų šaknų, lietuvė buvo ir jo pirmoji žmona. O viena iš šio kūrinio tekstų autorių, žymi JAV menininkė Laurie Anderson neseniai gyvai klausėsi Vilniaus miesto ansamblio NIKO ir liko susižavėjusi šio kolektyvo muzikavimu.
1985 m. Philipas Glassas pradėjo naują savo muzikinę kelionę. Jis jau buvo daug pasiekęs kaip operos ir instrumentinės muzikos kompozitorius, tačiau nebuvo bandęs kurti dainų. Glassui žodžių ir muzikos santykio svarba buvo prioritetas, todėl jis kreipėsi į populiarius to meto dainininkus ir dainų autorius David Byrne, Paulą Simoną, Suzanne Vegą ir Laurie Andersoną prašydamas jų sukurti tekstus, nes buvo įsitikinęs, kad būtent jie geriausiai supras santykį tarp žodžių ir muzikos. Taip gimė pirmasis Glasso dainų ciklas „Songs From Liquid Days”, kurį sudaro 6 dalys: Changing Opinion, Lightning, Liquid Days, Open the Kingdom, Freezing, Forgetting.
Kūrinį sunku priskirti dainų ciklui tradicine prasme. Formalus dainų ciklas paprastai apima tik vieno autoriaus tekstus, jame laikomasi hierarchijos, kai pasakotojas pasakoja istoriją su pradžia, viduriu ir pabaiga, ir jame bent jau tam tikru mastu pasikartoja muzikiniai ir (arba) tekstiniai teminiai elementai. „Songs From Liquid Days” neturi nė vieno iš šių bruožų. Kiekviena daina pasakoja atskirą istoriją, be pasikartojančių motyvų. Tačiau yra elementų, kurie darniai jungia kūrinį. Visų pirma tekstuose kalbama apie siurrealizmo ir dviprasmiškumo, meilės, gyvenimo ir nuolat kintančios mūsų pasaulio prigimties temas. Idėja, o tiksliau svajonė, atlikti šį ypatingą kūrinį kilo visų trijų VU chorų meno vadovei ir dirigentei Rasai Gelgotienei. Kaip teigia pati Rasa: „šis Philipo Glasso kūrinys alsuoja magija ir užburia savo grožiu. Išgirdusi šio kūrinio ištraukas viename Glasso kūrybos pristatyme Niujorke prieš porą metų, aš negalėjau to pamiršti ir pradėjau svajoti apie tos muzikos atlikimą su VU chorais. Svajonę realizuoti buvo nelengva – net natas pamatyti buvo neįmanoma, kol jų neišsinuomoji už gana didelius pinigus. O ir visa atlikėjų sudėtis reikalinga tokia, kad mažos sąmatos tikėtis neverta – scenoje, be gerai parengtų choristų, dar turi būti 15 aukščiausio lygio muzikos profesionalų. Tačiau VU Kultūros centras sudarė sąlygas svajonės realizavimui, prisidėjo ir Vilniaus savivaldybės parama šiam projektui. Ir štai mes scenoje! Nors atlikimo požiūriu kompozicija yra tikras iššūkis VU chorams, galiausiai šis koncertas ir atlikėjams, ir žiūrovams atnešė tikrai nuostabią muzikinę patirtį.“
Štai ką po koncerto parašė „Gaudeamus” choristas, medicinos fakulteto studentas Emilis Gaidauskas (cituojame ištrauką iš jo laiško): „… Ir visa tai tik todėl, kad ryžausi ateiti į perklausas. Mišrus akademinis choras „Gaudeamus”‘ui yra juokingai kuklus apibūdinimas. Bet gal ir gerai, nes jeigu žmonės suvoktų tiesą, tai prie mūsų norėtų prisijungti visas pasaulis ir tada jau kas ten žino kaip su tuo balsų balansu būtų. Glassas buvo viena iš mano primirštų svajonių. Pirmą kartą jį atradau dar būdamas paauglys. Atsimenu, kai vakarais ruošdamas pamokas, visai šeimai jau miegant, leisdavau „Mad Rush”, „Koyaanisqatsi” garso takelį… Tuomet galvojau va čia tai kieta. Bet tada, net ir kupinas jaunatviško maksimalizmo, suvokiau, kad galbūt per didelis siekis yra atlikti šiuos kūrinius. Šiandien mane pasiekė suvokimas, jog svajonės ilgis, plotis, gylis ir jokie kiti išmatavimai nesprendžia to, išsipildys ji ar ne. Pats svarbiausias faktorius yra sąjungininkų turėjimas kelyje iki jos. Ačiū už šiandieną. Tobulumui ribų nėra, bet faktas – šiandieną mes atlikome Glassą ir jis skambėjo didingai, o man buvo didelė garbė stovėti šaunių žmonių vienybėj. Aš tikiuosi, šiemet atėję žmonės pradeda suvokti, kad jie atėjo į daug daugiau, nei chorą. Emilis”
Tekstą paruošė Irma Janonytė, VU choro „Pro Musica“ prezidentė
P. Glass „Songs From Liquid Days“ atliko:
Vilniaus universiteto chorai „Virgo”, „Gaudeamus” ir „Pro Musica” (Meno vadovė ir dirigentė Rasa Gelgotienė)
Chormeisteriai Indrė Pinkevičė, Raminta Gocentienė, Marija Juodkaitė, Ignas Garla, Nerijus Masevičius, Deividas Kukta, Donatas Zakaras.
Naujų idėjų kamerinis orkestras NIKO
Fleitininkai – Giedrius Gelgotas ir Lina Baublytė
Mušamieji – Andrius Rekašius ir Sigitas Gailius
Fortepijonas – Eglė Andrejevaitė
Fisharmonija – Vidas Pinkevičius
Solistai
Aistė Pilibavičiūtė (sopranas) ir Edgaras Davidovičius (tenoras)
Dirigentas Gediminas Gelgotas
Galerija
Dalinamės akimirkomis iš pirmadieninės Philip Glass „Songs From Liquid Days“ premjeros Šv. Jonų bažnyčioje! ✨ Už...
Posted by VU Kultūros centras on Wednesday, 25 October 2023