2023 m. sausio pabaigoje Vilniaus universitetas gavo dovaną - beveik 100 metų senumo istorinę anglišką pedalinę fisharmoniją. Ją 1929 metais pagamino A.J. Spenserio dirbtuvės, modelis “University Organ”, Nr. 2170. Instrumentas turi 7 balsus, 2 manualus ir pedalus. Tai yra vienintelė tokio tipo fisharmonija Lietuvoje, kuri dabar stovi VU Šv. Jonų bažnyčioje prie altoriaus. Kviečiame į balandžio 15 dienos, 18 valandos koncertą, skirtą pristatyti šiam instrumentui ir jo muzikinėms galimybėms. Atlikėjai: Dr. Aušra Motūzaitė-Pinkevičienė ir Dr. Vidas Pinkevičius (pedalinė fisharmonija).
Prieš patekdamas į Lietuvą, instrumentas daugiau kaip 30 metų savo švelniais garsais džiugino privatų fisharmonijos entuziastą Nyderlanduose, o 2022 m. gruodžio mėn. – 2023 m. sausio mėn. ją kruopščiai restauravo M.A.M. Fisharmonie i Organy (Marcinas Majakas ir Jakubas Wszołekas) iš Gdansko, Lenkija.
Fisharmonija - tai giminingas vamzdiniams vargonams instrumentas, kuris pirmą kartą buvo sukonstruotas Prancūzijoje 1840 m. ir ilgą laiką buvo naudojamas ne tik namų muzikavimui, bet ir koplyčiose bei mažesnėse bažnyčiose. Ir šiandien įvairiose Lietuvos bažnyčiose galima surasti fisharmonijų, tiesa be pedalų.
Garso išgavimo principas fisharmonijose yra panašus, kaip ir vamzdiniuose vargonuose - yra ir dumplės, kurios minamos dvejais pedalais vargonininko kojomis. Vietoje vamzdžių yra tik liežuvėliai - vibruojančios metalinės plokštelės, panašiai, kaip armonikoje. Didesniuose instrumentuose yra nemažai tokių liežuvėlinių, netgi bosinių registrų, todėl fisharmonijos paprastai skleidžia labai sodrų ir šiltą garsą. Prancūziško ir vokiško tipo fisharmonijos naudoja oro pūtimo metodą (angl. harmonium), o amerikietiško ir angliško tipo fisharmonijos - oro traukimo metodą (angl. reed organ). Toks ir yra šis A.J. Spencerio instrumentas.
XX a. antroje pusėje fisharmonijas pradėjo išstumti naujai atsiradę elektroniniai vargonai, kurie savo garsais niekada nepakeis tikrų instrumentų. Todėl pastaraisiais dešimtmečiais fisharmonijos entuziastų pasaulyje daugėja, atsiranda meistrų, kurie restauruoja senus instrumentus ir prikelia juos naujam gyvenimui.
Kaip galima pastebėti iš šio koncerto programos, fisharmonijomis gražiausiai skamba XIX a.-XX a. I pusės muzika, nors yra entuziastų jomis grojančių ir Barokinius kūrinius. Aušra ir Vidas Pinkevičai atliks Gustafo Adolfo Mankellio (1812-1880), Charles-Marie Widoro (1844-1937), Louis J.-A. Lefébure-Wély (1817-1869), Josepho Gabrieliaus Rheinbergerio (1839-1901) ir Eugéne Gigout (1844-1925) kūrinius. Bus galima išgirsti ir kaip didieji vargonai skamba pakaitomis su fisharmonija!
Daugelyje šalių koncertuojantys vargonininkai, autoriai ir tinklaraštininkai dr. Vidas Pinkevičius ir dr. Aušra Motūzaitė-Pinkevičienė yra Vargonavimo paslapčių tinklaraščio, tinklalaidės ir mokymo svetainės, skirtos tūkstančiams vargonininkų iš 89 šalių, kūrėjai. Jie taip pat yra Vilniaus universiteto vargonininkai ir vadovauja universiteto vargonų studijai „Unda Maris“. Vargonų muzikos mylėtojams jie siūlo vargonų muzikos klausytis internetu savo kanaluose YouTube ir Spotify platformose.
Šis renginys yra VU Kultūros centro organizuojamo ciklo „Muzikos valanda VU Šv. Jonų bažnyčioje“ dalis. Ciklo organizatoriai siekia supažindinti klausytojus su daugiau kaip 2000 metų istoriją turinčiu Muzikos instrumentų karaliumi, didžiausiais Lietuvos vargonais, atskleisti šio instrumento grožį ir itin plačias galimybes bei siūlo pasižiūrėti nemokamą video ekskursiją po VU Šv. Jonų bažnyčios vargonus: https://www.organduo.lt/lt
Įėjimas nemokamas.
—--------------------
PROGRAMA
Gustaf Adolf Mankell (1812-1880)
Fantazija D-dur:
Allegro moderato-Andante con moto-Fugato. Allegro moderato
Charles-Marie Widor (1844-1937)
II d. Andante sostenuto iš Gotikinės simfonijos
Louis J.-A. Lefébure-Wély (1817-1869)
Sortie Es-dur
Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901)
Arioso, Op.156 No. 2
Eugéne Gigout (1844-1925)
Grand Choeur Dialogué
Joseph Gabriel Rheinberger
Duetto, Op.156 No. 6
Louis J.-A. Lefébure-Wély
Maršas F-dur, Op. 122 No. 4
Gustaf Adolf Mankell (1812-1880)
Fantazija C-dur:
Allegro moderato-Allegretto-Fuga. Allegro moderato