Liepos 15-25 dienomis, Ottensheim mieste Austrijoje vyko Tarptautinis teatrų festivalis „Resist!“, kuriame kartu su dar keturiomis teatro trupėmis iš Austrijos, Serbijos, Rumunijos ir Armėnijos dalyvavo ir Vilniaus universiteto (VU) kinetinis teatras. Universiteto delegacija dalyvavo projekto organizuojamose dirbtuvėse bei pristatė savo šių metų darbą – šokio spektaklį „Starting Point“.
Projektu „Resist!“ siekiama didinti jaunimo įtrauktį į teatro meną, stiprinti kultūrinius ryšius, demokratiškumą, pilietinę drąsą ir bendradarbiavimą tarp mėgėjų teatro puoselėtojų įvairiose šalyse. VU Kinetinio teatro trupė kartu su režisieriumi Andriumi Pulkauninku festivalyje pristatė 2023 jungtinio Lietuvos ir Ukrainos teatro projekto rezultatą – šokio spektaklį „Starting Point“. Daugiau apie projektą kviečiame pasiskaityti čia.
Kviečiame paskaityti VU Kinetinio teatro trupės narių, vykusių į festivalį ir režisieriaus Andriaus Pulkauninko bendrų minčių apie kelioninę išvyką:
Koks buvo Tarptautinis teatrų festivalis „Resist!“?
„Resist“ buvo pirmą kartą šiame regione surengtas eksperimentinis teatro festivalis, kurio pagrindinė idėja buvo pasipriešinimo formos dabartinėms problemoms spręsti. Festivalyje dėmesys buvo labai kreiptas į žmogaus teises, laisvių apribojimą ir autokratinės kontrolės mechanizmo įveikimą.
Ką ten patyrėte be savo pasirodymo? Kokiose veiklose dalyvavote?
Mūsų trupė vyko į Mauthauseno koncentracijos stovyklą, dalyvavome režisierės Sina Heiss vedamose kūrybinėse dirbtuvėse, kurių rezultatą parodėme performansu „Foul“ gatvės teatrų festivalyje Linze. Kelionės metu taip pat susipažinome su Ottensheimo miesto mere.
Džiaugiamės galėję pristatyti Lietuvos kultūrą per „Celebration of cultures“ vakarą bei parodyti savo spektaklį „Starting Point“.
Su kuo susipažinote arba užmezgėte ryšius?
Užmezgėm naujus ryšius su Serbijos, Armėnijos, Rumunijos ir Austrijos kolektyvais bei kolektyvų vadovais.
Kas patiko jų pasirodymuose, ko iš jų galima pasimokyti?
Serbija: Jų pasirodymas paliko didžiausią įspūdį. Jis buvo orientuotas į ekologines problemas, kaip pasirodymo dalis buvo naudojama žymioji Gretos Thunberg kalba, taip pat pastebėjom ir panašų kostiumų naudojimą į mūsų spektaklio „Starting Point“ – aktoriai nusirengia kostiumus, kurie atskleidžia spalvotus, žaismingus drabužius,
Austrija: Šio kolektyvo pasirodymas daugiau buvo remtas koncentracijos stovyklos patirtimi ir žmonių istorijomis, t.y. visuomenės ir individo konfliktu karo metais.
Armėnija: Šokėjos klasikinio ir tradicinio šokio formomis atskleidė sudėtingą armėnų tautos situaciją Covid-19 ir Azerbaidžano karo metu.
Taip pat Ottensheimo neigaliųjų teatras Schräge Vögel savo pasirodymu pristatė šmaikštų dabartinio pasaulio matymą.
Kaip sekėsi rodyti savo pasirodymą svečioje šalyje ir užsienio publikai?
Spektaklis susilaukė labai daug dėmesio, publikos nuomone buvo pripažintas geriausiu festivalio pasirodymu. Serbijos grupės prodiuseris Dušan Vulić įvardijo, jog žinutė labai aiški ir atlikimo kokybė labai aukšta.
Festivalio dalyvis Lil Francis taip atsiliepė apie „Starting point“: „When I first saw your rehearsal in a simple room, without a video or a background and I just saw the dancing and listened to the music, I felt like bursting into tears, because it was so powerful and I just wanted to jump up and be a part of this performance. At the premiere I saw the videos for the first time and I must say: I would have liked to have some dancing parts without video because then I could have focused on you guys. But all in all: I loved it and it made my feel things I never felt before“
Kita festivalio dalyvė iš Austrijos, Leoni Hockney taip pat pagyrė pasirodymą: „I loved the whole play and the music was great. I thought about the meaning of the performance and I guess (for me) it's about to break out (or resist) of the perfection... that was kind of ironic because VU Kinetic theatre was so driven for perfection.. a very strong and emotional performence"
Kaip adaptavotės prie naujos vietos?
Scena buvo žymiai mažesnė negu VU teatro salės scena ir techninės galimybės labai ribotos, todėl reikėjo išspręsti daug techninių problemų bei kliučių patiems ir išradingai suktis iš keblios situacijos.
Ar jautėte skirtumą nuo pasirodymų namų publikai?
Skirtumas nuo namų publikos yra tas, kad žiūrovai svetimoj šaly perskaito šiek tiek kitokį kultūrinį kontekstą, todėl šis spektaklis įgavo ir kitokių prasmių. Taip pat, Austrijos reakcija į Ukrainos karą yra labiau pasyvi, negu aktyvi.
Kaip manote, kaip „Starting Point“ nagrinėjamos temos persiteikė festivalio (užsienio) auditorijai?
Šio spektaklio rodymas tokio pobūdžio festivalyje yra žymus bandymas perteikti keliamas problemas. Čia atsiranda tam tikras tikslas supurtyti pasyvų mąstymą aktualizuojant tai, kad pasyvi reakcija yra nepriimtina.
Kokios jūsų nuomone išryškėjo VU kinetinio teatro stipriosios pusės?
Komandinis darbas, nes mes esame labai vieningi.
Lankstumas ir lengvas prisitaikymas prie keblių situacijų.
Atvirumas ir režisieriaus nuoširdumas.
Nebijom pripažinti organizatorių trūkumų.
Pasidalinome savo patirtimi ir patarimais su festivalio organizatoriumi Wolfgang Rohm kaip sudaryti kokybiškesnį ir kitokį kūrybinį vykdymą.
Kokie dar įspūdžiai liko po kelionės? Ką ši kelionė suteikė kolektyvui?
Ši kelionė mums davė įkvėpimo kurti, patirties dirbti kitame kontekste; dirbti mažiau techniškai aprūpintoje scenoje, negu VU; reprezentuoti Lietuvą, kaip aukšto kultūrinio lygio šalį ir parodyti VU kaip post-modernios kultūros židinį.